Tuesday, September 20, 2011

Kebencian Di Hati Kita Adalah Satu Halangan Untuk Allah Melimpahi Rahmat Kepada Kita.

Kebencian Di Hati Kita Adalah Satu Halangan Untuk Allah Melimpahi Rahmat Kepada Kita.

Selalu sangat terluka. Memang tak dapat nak elak. Kadang-kadang cuba jadi kebal. Tak mahu emosi sangat. Tak nak jadi cengeng. Nangesss.Tapi apakan daya, airmata tetap berlumba-lumba nak terjun jugak.

Tak apa biarlah airmata tu. Yang penting bagi saya, walau hati selalu terluka saya cuba pulihkan dengan sebuah perasaan kasih sayang yang menyapu segala luka. Saya tidak balas segala kelukaan itu dengan amarah dendam.

Banyak kali saya pijak-pijak ego sendiri. Saya tak segan silu merayu kemaafan hanya kerana tak mahu sesebuah hubungan yang sangat akrab tiba-tiba terputus begitu sahaja.

Satu sahaja prinsip yang perlu kita pegang sampai bila-bila. Dan saya pun mahu berusaha untuk berpegang pada prinsip itu. Biar orang melukai dan membenci kita tetapi jangan sekalipun kita melukai dan membenci orang.

Jangan ada sekuman pun perasaan benci terhadap orang lain. Bagi diri saya, bila tak ada seorang pun disekeliling hidup kita yang kita benci, maka hati akan jadi tenang, setenang bayi yang tidur nyenyak.

Sebenarnya banyak terjadi kita membenci orang tanpa sebab yang hakiki. Mengapa kita biarkan hidup dan hati ini membiak kuman kebencian yang tidak berasas bahkan membuat hati dijangkiti penyakit gundah. Contohnya, kadang-kadang hanya kerana kita tak suka tengok bentuk badan sesorang artis tu, kita membenci dia. Bila kita tak suka, cara pemimpin tu bercakap, kita benci dia, bila kita tak suka tengok teman sepejabat berpakaian, kita benci dia.

Kenapa perlu membenci. Lepaskanlah segala perasaan benci itu. Buang jauh-jauh dari bersarang di hati. Insyallah, hati lebih tenang, perasaan lebih ringan dan Allah akan beri kebahagiaan jitu tanpa dihalang oleh kebencian terhadap sesama insan.

Kadang-kadang kita hairan kenapa seseorang gadis itu lambat bertemu jodoh. Kita tidak pernah tahu bahawa sigadis itu banyak menyimpan perasaan benci terhadap orang lain yang menjadikan salah satu sebab Allah halang kelancarannya mendapat jodoh.

Kita hairan mengapa sesorang itu sentiasa ditimpa kesusahan yang tak berkesudahan tetapi pernah kah kita tahu mungkin dia ada menyimpan dendam atau kebencian terhadap saudara-mara yang menjadi salaha satu sebab Allah menghalang rahmat melimpahi hidupnya.

Jadi jangan ada benci dihati ini. Melainkan perasaan yang dipenuhi kasih sayang semata-mata.

No comments:

Post a Comment